Antaramuka baru

Portal Suria dalam pembikinan semula akibat kehilangan resos grafik semasa kemaskini oleh google.. sila gunakan srisuriaone.blogspot.com untuk sementara.

Thursday, February 11, 2010

REKOD PERGERAKAN PELAJAR ELAK PONTENG KELAS

Oleh: Maiamalina
Source: Harian Metro 11.2.2010

PETALING JAYA: Aktiviti pelajar di sekolah lebih mudah dipantau ibu bapa dan guru apabila Kad Pintar Pelajar 1Malaysia diperkenalkan yang berciri 'semua dalam satu' iaitu sebagai rekod kehadiran, kad identiti, belian dan pinjaman buku.

Kad yang menerapkan aplikasi teknologi 'biometrics' dan Pengenalan Frekuensi Radio (RFID) itu mensasarkan penggunaan di hampir 10,000 sekolah kerajaan di seluruh negara secara berperingkat dengan lebih 50 sekolah dipilih sebagai perintis.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, RCG Holdings Limited (RCG), Datuk Lee Boon Han, berkata pihaknya sudah menghantar kertas cadangan kepada Kementerian Pelajaran mengenai penggunaan teknologi itu di sekolah rendah dan menengah beberapa minggu lalu.

Bagaimanapun, katanya belum ada sebarang keputusan dibuat berikutan kedua-dua pihak masih meneliti keberkesanan penggunaan kad pintar sebagai alat memantau aktiviti sosial murid di sekolah selain perlu melalui proses tertentu.

"Kita sudah ada teknologi ini dan hanya menunggu lampu hijau daripada kementerian untuk aplikasikan di sekolah seluruh negara, dimulai sekolah perintis kemungkinan besar sekitar Lembah Klang sebelum ke tempat lain.

"Proses ini bukanlah dapat disempurnakan dalam tempoh singkat tapi kita berusaha sedaya upaya, namun keputusan sepenuhnya sama ada projek boleh dijalankan atau tidak bergantung kepada kementerian yang menentukannya.

"Apapun, sekiranya semua pihak bersetuju, kita boleh memulakan kerja pemasangan dan penerangan menyeluruh sebelum hujung tahun ini manakala, sistem siap sepenuhnya serta diguna pakai tahun depan," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) antara RCG yang juga subsidiari penuh Towards Soft Technology Sdn Bhd dengan iCES (M) Sdn Bhd diwakili Pengarah Urusannya, Syed Mansor Syed Ahmed. Hadir sama, Pengerusi Kehormat yang juga Penasihat iCES, Datuk Syed Ahmed Malik dan Pengarah Kehormat RCG, Datuk Seri Mohd Azumi Mohamed.

Ditanya mengenai kos penggunaan kad pintar, Lee menjelaskan ia belum diputuskan, namun yakin jumlah dikenakan tidak akan membebankan semua pihak sama ada sekolah mahupun ibu bapa.

0 Ulasan: Klik Di Sini Untuk Komen!:

Related Posts with Thumbnails

JADIKAN IDOLA ANDA!

JADIKAN IDOLA ANDA!
Hobi saya ialah membaca dan saya bercita-cita untuk menjadi seorang ahli fizik, disebabkan tidak ramai orang Melayu menjadi ahli fizik. - Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, mencatat keputusan cemerlang 20A dalam SPM.

Search This Blog

BERITA HARI INI

RADIO & TV

ALUMNI SKSS1

ALUMNI SKSS1

STRIVE FOR EXCELLENCE

STRIVE FOR EXCELLENCE

WADAH BICARA

PENGUNJUNG

widgeo.net
*Since July 2008. Thank You to All Visitors.

KOMUNITI

DISCLAIMER-SK Sri Suria (1) and the administrator of this blog shall not be liable for any loss or damage caused by the usage of any information obtained from this site.

  © SK Sri Suria (1) The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008 *Best viewed with Firefox, Chrome and Opera*

Back to TOP